söndag 16 november 2014

Lite tankar kring tiden som gått.

Har funderat lite kring varför jag valde att serieteckna. Mina tankar går direkt till att serieteckna är någonting konkret. Läsaren förstår budskapet jag vill förmedla med mina bilder. Budskapet kan vara allt mellan himmel och jord. Även det är en av anledningarna varför jag trivs med att teckna serier. Själva grejen att jag behöver inte begränsa mig till ett ämne, utan får sväva fritt så långt jag bara orkar och kan.


Jag ger mig på en mini analys av tiden som gått... Första veckan var jag riktigt ivrig. Tänkte att jag skulle rita serier kring nyheter. Började att skissa av Putin och Kungen. Eller gjorde ett försök till det. Snabbt insåg jag att sociala medier har guldkorn som skulle kunna bli serier. Så från nyheter till sociala medier bytte jag relativt snabbt. Efter ett tag hittade jag en ny start igen. Denna gången utgick jag från mig själv. Kan se min egna lathet rätt rolig ibland. Nästan sista serierna har vart kring vad som har föregått i mitt egna huvud. Tills jag igen hamnade bland nyhetsträsket, allt från Zlatan till julhets och Diabeteshundar.

Påtala om min egna lathet. Insåg snabbt under processens gång att jag vill göra serier med få bilder. Upprepning är någonting jag inte är så bekväm med. Gillar att börja på en ny serie, istället för att göra en längre variant. Från första början hade jag intalat mig själv att photoshop skulle bli en del av min process, men icke sa nicke. Det får bli en annan gång. Eller en annan vecka. Trivs väldigt bra med att göra serier för hand. Detta har i sin del gjort att jag känner mig mycket säkrare när jag ritar mina karaktärer och färglägger. Vill tro att det har skett framsteg på den fronten. Lite som skissboken ni vet.

Denna lilla tankekarta var mest för att sätta ord på processen hittills. Vi får se vad det blir här näst. Men just idag får de bli i textformat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar