torsdag 6 november 2014

Stefan Eriksson berättar om att serieteckna

Hittade ett klipp där Stefan Eriksson från Serios berättar lite kort om serieteckning. I klippet tar han bland annat upp två viktiga punkter:
1. Vem ska läsa serien?
2. Varför ska du göra serien?
Utifrån dessa två punkter kan man börja skapa. Eriksson tar bland annat upp att layouten i en rolig serie inte är lika viktig som i en lång serie. Han menar att fokusen på en rolig serie ligger på själva texten/slutklämmen. Däremot rekommenderar han att arbeta med detaljer i längre serier.

Stefan Eriksson börjar med att skissa, efter det tuschar han. I tuschandet använder han sig av ett ljusbord för att kunna tuscha igenom sin första skiss. (Wow det hade underlättat om man själv hade) Efter tuschandet är det bara att välja färger.





Egen reflektion:
Jag gör mina serier riktade till mina kurskamrater. Väljer ämnen som berört mig under processens gång. En viktig del i serietecknandet för mig är att välja ämnen som jag tror läsarna kan känna igen. Tanken är att de ska finna de intressanta eller roliga.

Varför jag egentligen gör serier är för att jag tycker att det är väldigt roligt. Serier är ett verktyg som jag känner att jag kan hantera. Det känns som ett konkret verktyg, jag har svårt för att arbeta med exempelvis abstrakt för att det är svårare för mig att förmedla ett budskap med det.

När jag tänker efter ritade jag väldigt mycket serier i ung ålder. Tillsammans med min syster och kompisar gjorde vi egna påhittade pokémon tidningar. Dom gjorde vi länge. Med en av dessa pokémon kompisar gjorde vi serietidningar och "bildböcker" om våra två gosedjur. Vi hade delat upp böckerna i olika kapitel som exempelvis "Supi och Diablo firar jul". Dessa satt vi också och gjorde flera timmar, både på svenskalektionerna och hemma... Skulle vara kul om jag hittade dom igen.

Yeye, summan av kardemumman serietecknade är intressant, givande och roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar