torsdag 11 september 2014

Att arbeta med animation



Tankar kring stop motion
Jag och Leyla började med att spåna idéer för vår film. Gemensamt ritade vi en tankekarta som vi utgick ifrån. Vi ville göra om en utsatt grupp i samhället. Efter lite funderande valde vi att ha med en kvinna som tigger ute på gatan. Om tiggerier har det vart mycket debatt om i både tv och sociala medier. Tanken med vår film var att skapa känslor och synliggöra en annan persons påhittad vardag.

Processen började att vi gjorde en tankekarta tillsammans. Efter att vi bestämt ämne började vi skissa karaktärer med kritor på svarttavlan. Efter ett litet tag ändrade vi oss, och ville göra våra karaktärer med hjälp av papper och penna. Vissa delar i filmen valde vi att måla med hjälp av kritor på tavlan. Efteråt när vi såg bilderna på filmen ångrade vi oss lite att våra karaktärer inte var färglagda. Men å andra sidan passar de vita karaktärerna bra till den svarta bakgrunden på tanke att musiken och temat skulle vara lite kalt.

Till nästa gång tar jag med mig att prova olika appar och program ordentligt innan jag börjar arbeta. Vi hade lite tekniskt strul med appen vi tänkte använda oss av i början. Vi tog bilder innan vi använde oss av programmet. Dock kunde vi till slut lägga in bilderna samt musik smidigt på movie maker. Movie maker fanns färdig på min dator.

I framtiden skulle jag gärna arbeta med stop motion i min elevgrupp i både fritidshemmet och under bildlektioner. Jag hade gärna provat på att göra stop motion även med lera. Lera känns som ett enkelt och smidigt material till arbetet. Annars fungerade det bra med papper. Egentligen hade man nog kunnat använda vilket material som helst. Bara fantasin som begränsar.



Genom att klicka på länken hittar ni vår animation. 
https://www.youtube.com/watch?v=VPgcfLOZyBQ&feature=youtu.be


Första bilden föreställer tiggaren målad med kritor. Som jag tidigare nämnde vi senare att även måla henne med hjälp av penna och papper. På bilden under ser ni några av dom förbi passerande personerna. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar