fredag 26 september 2014

Att arbeta med foto


I torsdags stod det fotografering på schemat i skolan. Jag tyckte att det var väldigt spännande och kul att få prova på att fotografera med bra kamera. Innan det var dags att gå ut och fota. Vi fick med oss en hel del tips från Katta.

Saker som man skulle tänka på innan man fotograferar:
- Balansen i bilden
- Dramatik i bilden
- Vi läser bilder från vänster till höger

Det kändes väldigt bra att få lite foto-knep med sig innan vi skulle börja fotografera.  Klassen blev tilldelade två uppgifter. Första uppgiften gick ut på att vi skulle härma en känd bloggare och dess pose. Lättare sagt än gjort i vissa fall. Det blev mycket mer verkligt när man fick prova på dessa stela poser. Många gånger har jag läst bloggar utan att tänka på vilket jobb det ligger bakom fotona som publiceras. Jag har inte reagerat så mycket på hur onaturligt vissa poserar. Uppgiften var verkligen rolig, jag kommer ta med mig den till mina blivande bild och fritidselever.

Bilden är lånad från www.kissies.se 

Nästa uppgift gick ut på att fotografera en berättelse med hjälp av tre bilder. Det var kul att få berätta med hjälp av bilder. Insikten jag fick under workshopen var hur svårt det är att tyda bilder med bara hjälp av ord. Det var en som fick blunda, och en som fick beskriva en valfri bild med hjälp av ord. Spännande övning!

Två foton från min och Jonnas berättelse.




1 kommentar: