lördag 6 september 2014

Att arbeta på olika sätt

Tidigare i veckan jobbade jag på en träningsskola. Eleverna hade blivit tilldelade en uppgift som de skulle följa och tolka. Tanken var att elevgruppen skulle måla av två äpplen med kritor och senare måla över äpplena med vattenfärg. Uppgiften i sig var uppskattad av eleverna, då många utryckte sig att det var roligt.

Efter en workshop i skolan började jag fundera hur man skulle kunnat arbeta på ett annat sätt. Hur eleverna hade fått mer uttrymme att använda sin egna fantasi, istället för att följa ett färdigt mönster som läraren hade satt upp. Min första tanke var att eleverna hade kanske själva kunnat få välja motiv från hösten att måla av. (Exempelvis kolla på skolgården eller skogen efter höst-inspiration). Andra tanken var att man hade kunnat leka runt med färgerna istället för att ta precis de färger som äpplena var. (Å andra sidan var det kanske en medveten tanke från lärarens sida för att tydliggöra färgskillnader till eleverna.)

Men nu frågar jag er klasskompisar, hur hade ni lagt upp arbetet?
Trevlig söndag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar