torsdag 18 september 2014

Workshop med former och mellanrum


Steg 1: 
Dagen började med att vi fick bygga upp tillsammans ett torn. Materialet bestod av olika träklossar, träbitar och en stol. Tanken var att vi tillsammans bygger upp en skulptur utan att prata med varandra. Det kändes som att alla samarbetade bra och byggde varsin del till skulpturen tillsammans. Om det hade vart tidspress och ett visst mål med skulpturen hade det kanske krävts mer kraft för lyckat resultat. Men nu fick vi bygga i lugn och ro.

Steg 2: 
Nu var det dags att börja skissa valfria mellanrum som man fan intresserande. Även det var en upplevelse att enbart lägga fokusen på mellanrummen istället för själva materialet.

Steg 3: 
Efter att man kände sig klar med sina skisser var det dags att välja ett av formerna. Tanken var att man skulle hitta formen på valfritt ställe i Göteborg. Detta gjorde att man verkligen började titta efter olika utrymmen och former som man innan inte hade lagt ner så mycket tanke på. När man väl kom igång hittade man formerna lite här och där.

Steg 4: 
Blogga + reflektion/analys
När jag kom ut märkte jag att formen jag valde fanns på flera äldre byggnader i innerstaden. Formen kunde man hitta på flera äldre hus i Vasa trakten. Däremot hittade jag inte formen på fönster och dörrar när jag lämnat centrum. Jag valde att dokumentera via foto. Gjorde även en film men den gick inte att ladda upp just nu.

Tittade vad som hände runt om kring mitt objekt under 5 minuters tid. Under tiden såg jag 3 män passera förbi. En P-lisa, 2 spårvagnar åkte förbi, 3 bilar, och två cyklister. Såg även att i huset bredvid var det byggarbetare som skapade. Fågelsången var tydlig då formen befinner sig nära en park med natur.

Andra sätt som man skulle kunna använda när man dokumenterar: intervjua, filma, skriva, eller skapa en egen bild av formen.

Tankar:
Att bygga tillsammans utan tal gick bra. Gruppen samarbetade och tog hänsyn till varandra väldigt bra. Alla skissade i lugn och ro och inspirerade varandra. Rita mellanrum var en upplevelse. Man fick öva på att inte lägga fokusen på materialet på bordet. Skulle väldigt gärna prova på i framtiden att använda mig av mellanrummen när man exempelvis teckna människor eller liknande. Formen jag valde var väldigt tacksam när vi var i Vasa och tittade runt. Formen fanns på många äldre hus i området, både fönster och dörrar. Jag känner att jag behöver öva på att dokumentera på andra sätt en bara foto.

Formen jag valde att fokusera på.

Formen fanns bland annat som fönster i innerstadens äldre byggnader.

Och även på en del av dörrarna i Vasa trakten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar