måndag 15 september 2014

Att arbeta med serier

Idag har vi fått testa på olika övningar gällande serietecknande. När jag kom till skolan hade jag en tanke om att man skulle få fritt göra serier utan ramar. Men tack och lov fick vi prova på flera olika övningar i grupper och själva innan det var dags att skapa sin egna serie.

Dagens uppvärmning bestod av att man fick måla sig själv som superhjälte. Det var kul att se hur olika alla i klassen gjorde sina hjältar. Vi fick även ta del av olika sorters serier som inspiration, från flera olika länder.

Vi fick prova i grupper av tre att byta teckningar med varandra efter varje tecknade ruta. Det var väldigt roligt. Jag tycker att det var spännande att få härma en annan persons början på serietecknande. Det gjorde att man lämnade sin "egna box". Jag kan verkligen tänka mig att göra det här på fritids eller under bildlektioner tillsammans med mina elever.

När man fick ramar att följa gjorde det serietecknandet enklare enligt mig. Vi fick bestämma varsin karaktär. Det skulle finnas sex rutor. Första rutan skulle innehålla ordet jag, nästa du, sen hon/han/hen/den, efter det vi och sen ni och till sist dom. Orden begränsade pratbubblorna och man fick tänka till något som passade bilden och orden. I början av serien som man målade tillsammans med två andra hade vi 4 minuter på oss att måla en ruta. Efter ett tag ändrades tiden till 3 minuter. Jag tycker att det var bra men tidsbegränsning. Tiden gjorde att man inte fokuserade på detaljer och ritade/skrev det första man tänkte på.

Senare fick man bestämma åt en annan person när de skulle ha en dialog, närbild och en händelse i serien. Detta gjorde att man fick fokus på annat än enbart storyn. Man anpassade serien på olika nivåer.

Dagens serier:



Den här serien är en av gruppövningarna vi gjorde tillsammans. Det är jag, Clara och Jenny som har målat serien med katter. Jag tycker att det är väldigt kul att se hur hela serien håller samma stil från början till slut. 






































Serien med hunden och haren gjorde jag och Jenny tillsammans. I denna uppgiften skulle vi enbart måla en bild och lämna pratbubblan åt den andra personen. Till sist fick vi måla en egen valfri serie. Jag valde att måla om superhjälten som jag målade i början av workshopen. Vi hade ungefär 30 minuter på oss att måla sista serien. 



2 kommentarer:

  1. Hanna, jag älskar dina seriefigurer om det aldrig framgick idag! heja dig!

    SvaraRadera
  2. Säger som Erika, äskar dina seriefigurer och även att du har valt att färlägga dina figurer och teckning i starka färger.

    SvaraRadera