torsdag 9 oktober 2014

En skräckis


Hej vänner!
I veckan fick vi i uppgift att skapa en egen poster i skolan. Alla blev tilldelade olika sorters omslag. Jag fick äran att göra en poster till en skräckfilm. Filmen skulle handla om att en person vaknar upp mitt i sin dröm och vet inte vart hon befinner sig.

I uppgiften fick vi använda oss av olika material. Jag valde att hålla mig nästan helt och hållet till tidningar. Tänkte att det skulle bli en utmaning att inte använda målarfärg, då jag gärna gör det annars. Tanken med min bild var att det skulle se ut som bioreklam.

Reflektion:
Tanken bakom bilden var att använda mig av kunskapen som veckan gett oss. Flickan valde jag med mening. Hon var det närmaste rädd jag hittade i en veckotidning. Hon har även en röd klänning på sig. Varma färger drar till sig blickar och även framhäver objektet. Det är av samma anledning som texterna är skrivna med röd färg. Tanken är att de ska dra till sig blickar. Texterna i bilden är placerade på tre olika ställen. Med hjälp av skriften bildas det en osynlig triangel. Flickan står medvetet i förgrunden av bilden. Figurerna i bakgrunden har inte samma fokus, då flickan är huvudkaraktären. I mellangrunden valde jag med mening mörka figurer. Svart är en färg som syns tydligt på bilder.

Vad skulle jag gjort annorlunda? 
Jag skulle ändra bakgrunden till grå för att göra postern mörkare. Skulle även klippa in ett annat ansikte till flickan  (Inspirerad av Clara) dels för få henne att se rädd ut, dels på copyright. Hade även placerat "skräck" figurerna närmare varandra för att skapa ett tydligare djup i mellangrunden. Figurerna skulle fått stå bakom varandra och skapa någon slags arme. Hade även klippt in flera läskiga karaktärer. Rubriken hade jag gjort mycket tjockare och starkare röd.

I mitt framtida yrke: Jag hade gärna gjort liknande övning med mina elever, både i fritidshemmet och inom bilden. Övningen ger medvetenhet om både placering och reklam i sig. Eleverna hade fått fundera ut vad är det som väcker nyfikenhet, hur ser budskapen ut som vi ser på stan osv. Ett tips som vi fick idag var att ge en färdig poster till eleverna för att de skulle kunna bygga upp en saga/berättelse utifrån deras tankar kring bilden. Spännande!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar