lördag 4 oktober 2014

Galleribesök 3 oktober

Amerikans kliché



Dagen började med att jag träffade upp Jonna. Vi hade bestämt oss för att spana in olika utställningar på Götabergsgatan. Som assigmentet sa, var tanken att hitta ett galleri som inte tilltalade oss alls. Lättare sagt än gjort. Vi gick in i flera olika gallerier men blev lika fascinerade på varje ställe av konsten. På vår tur såg vi bland annat skulpturer, akvarellmålningar, oljemålningar, portträtt och abstrakt.

Passade på att lyssna efter ljudet på de olika gallerierna. Till min förvåning var det ungefär samma ljud på varje ställe. Lugnt tal och fotsteg. Ljudet hade kanske sätt annorlunda ut om vi hade besökt galleriet vid en annan tidpunkt, nu var vi på besök vid tolvtiden.

Jag tycker att det var rätt knepigt att hitta en kliché. Första tanken som dyker upp i mitt huvud är uttjatad kärlek. Inte i förhållande formen utan snarare amerikanska romantiska komedier. Tänk er en man, två blondiner. Givetvis blir båda tjejerna kära och börjar bråka om mannen. Filmerna slutar oftast med att tjejerna blir vänner och killen blir själv. Kanske att dra alla romantiska komedier över en kam, men ni förstår nog vad jag menar. Alla har vi sett denna typen av film på kanal 5 en fredagskväll.



Haha, ett bra försök till skiss med hjälp av "fresh paint"

Jag väljer att publicera tre olika konstverk som finns på Galleri Nils Åberg. Min tolkning av konstverken som fanns där, var väldigt moderna och nytänkta. Det fanns bland annat fotografier från olika festivaler eller konserter, tavlor gjorda helt på rivna papper och oljemålningar. Dom hade en väldigt bra badning. Jag blev förtjust i var och varannan tavla. Men väljer att publicera mina tre favoriter.


Konstnär: Carolina Falkholt 

Konstnär: Emelie Larsson 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar